Ladattavat PDF säännöt

Xtrem säännöt 2016 FCC  Xtrem säännöt 2016 Nez

JOS NÄISTÄ SÄÄNNÖISTÄ EI ERIKSEEN KÄY ILMI , ETTÄ JOKIN MUUTOS ON SALLITTU, ON SE KIELLETTY. 

Finnish Crosskart Challenge 2016-TEKNISET SÄÄNNÖT 2016 -

Näissä säännöissä käytettävä lyhenne FCA tarkoittaa Finnish Crosskart Assosiation:a.  FCA  voi

suorittaa auton tarkastuksen koska tahansa kilpailutapahtuman aikana. Osallistumalla Crosskart

kilpailuun kuljettaja (mahdollisesti myös auton omistaja) sitoutuu noudattamaan näitä sääntöjä.

HUOM! Kuljettaja on vastuussa siitä, että hänen autonsa täyttää näiden sääntöjen asettamat

vaatimukset. Jos auto ei täytä sääntöjen asettamia vaatimuksia, rangaistaan sääntörikkeistä

auton kuljettajaa. Vaikka auto olisi läpäissyt esikatsastuksen, voidaan se kuitenkin hylätä

jälkitarkastuksessa mahdollisesti esiintyvien laittomuuksien takia. FCA: n käyttämiä laitteita ja

menetelmiä pidetään standardeina. Kilpailijan omia laitteita / välineitä ei käytetä näiden

sääntöjen vaatimiin tarkistuksiin. FCA varaa oikeuden sääntömuutoksiin kauden aikana.

FCA:lta voi anoa vapautusta sääntöihin esim. sairauden tai rajoittuneisuuden vuoksi.

TURVALLISUUSVARUSTEET

FIA 8853-98 standardin mukaisien 6-pisteen turvavöiden käyttö on pakollista. Kansallisesti voidaan viimeinen käyttöpäivä ylittää enintään viidellä vuodella. Kaikkien käytettävien istuimien tulee olla FIA 8855/1999 tai 8862/2009 standardin mukaisia. Käyttöikä on rajoitettu viiteen vuoteen valmistuspäivämäärästä lukien. Standardin 8862/2009 istuimen käyttöikä on 10 vuotta valmistusvuodesta. Tästä tulee olla istuimessa valmistajan merkintä. Istuimen standardin voimassaolon (viimeisen käyttöpäivän) jälkeen voidaan istuinta käyttää kansallisesti enintään viisi vuotta. 


1.0 RUNKO JA KORI

1.1 AUTON YLEISKUNTO: Autojen tulee olla yleiskunnoltaan hyväkuntoisia, puhtaita ja siistejä.

Vaurioitunut auto on korjattava ennen seuraavaa kilpailua. FCA:lla on oikeus kieltää auton

osallistumista kilpailuun, mikäli edellä mainitut pykälät eivät täyty.

1.2 RUNKO: Runkoon tehtävät muutokset ovat ehdottomasti kiellettyjä, ellei

tässä sääntökirjassa toisin mainita. Kaikki runkoon kohdistuvat muutokset ja korjaukset

sallitaan ainoastaan FCA:lta saadulla kirjallisella luvalla.

1.3 SARJANUMERO KILVET : Kaikki autot sekä rungot tulee olla Speedcar:in valmistamia.

Kaikkien autojen tulee olla varustettuna sarjanumerolla, joka ilmenee sarjanumero kilvestä.

Kilpeä ei saa millään tavalla muuttaa.

1.4 RUNGON VAIHTAMINEN : Pahasti vaurioitunut runko on korvattava uudella rungolla, joka on

hankittava maahantuojalta / jälleenmyyjältä.

1.5 RUNGON KORJAAMINEN : Vain tukivarrenkorvakkeet voidaan vaihtaa ja niiden on

oltava mitoiltaan sekä metallivahvuudeltaan alkuperäisiä. Rungon kuljettajan tilaa ympäröiviä

rakenteita (turvakaaret, poikkituet ym.) ei saa korjata eikä vaihtaa. FCA: n valtuuttama henkilö tai

katsastaja voi tarvittaessa estää auton osallistumisen kilpailuun, jos rungon korjauksia ei ole

suoritettu sääntöjen vaatimalla tavalla.

1.6 PALOSEINÄ:  Paloseinä on pakollinen (alkuperäinen). Paloseinään saa tehdä

öljynlauhduttimen kiinnittämistä varten vaadittavat muutokset.

1.7 SIVURAUDAT:  Sivurautojen on oltava mitoiltaan, metallinvahvuudeltaan sekä

sijainniltaan alkuperäiset. Niiden vahvistaminen on kielletty. Katsastuspäällikkö voi vaatia

korjaamaan / vaihtamaan rikkoontuneen osan. Osat saa maalata / pinnoittaa esim.sinkitys

1.8 MATERIAALIT : Kaikkien materiaalien (metalli, lasikuitu, muovi jne. ) täytyy pysyä siinä

muodossa, koossa, lujuudessa ja vahvuudessa kuin Speedcar on ne toimittanut, ellei

sääntökirjassa toisin mainita.

1.9 HIILIKUITU :  Hiilikuituosien käyttö on kielletty. Poikkeus 1.13.

1.10 LASIKUITUOSAT : Kaikki lasikuituosat tulee säilyttää muodoltaan sellaisena kuin Speedcar ne

toimittaa. Vahvistaminen ja korjaaminen sallittu.

1.11 LOKASUOJAT : Pakolliset kaikissa kilpailuissa. Lokasuojien materiaali joustava. Koko peittävä

keskilinjasta taaksepäin. Lokasuoja saa olla enintään 100mm irti maasta.

1.12 LOKASUOJIEN KIINNITYS : Lokasuojien tankojen materiaali PE / Nylon. Lokasuojien

kiinnityksen muuttaminen on kielletty. Vain alkuperäiset lokasuojan kiinnikkeet ovat sallittuja,

ylimääräisien kiinnikkeiden lisääminen on kielletty.

1.13 KOJELAUTA : Alkuperäinen muoto säilytettävä. Materiaali vapaa. Varoitusvalot / katkaisijat

vapaat.

2.0 ALUSTA:

2.1 RAIDETANGOT : Raidetangot on oltava vakioita, Speedcar:in toimittamia tai vastaavia  

tarvikeosia.

2.2 TUKIVARRET: Tukivarret on oltava vakioita, Speedcar:in toimittamia. Saa maalata / pinnoittaa

esim. Sinkitys (kuvien mukaiset).

  

2.3 TUKIVARSIEN KIINNITYSPISTEET : Kiinnityspisteiden muuttaminen tai siirtäminen on kielletty.

Sallitut tukivarsien kiinnityspisteet: Kuvat 1-4.

    

           

2.4 UNIBALLNIVELET : Ainoastaan teräksiset uniballnivelet ovat sallittuja.

2.5 PULTIT JA MUTTERIT :  Vain alkuperäiset/vastaavat tai vahvemmat pultit ja mutterit ovat

sallittuja. Reikä voidaan porata ”turvavaijeria/lankaa” varten, mutta kevennys poraamalla on

kielletty. Alumiini ja titaanipultit ovat kielletty.

2.6 ETU OLKA-AKSELI : Ainoastaan alkuperäinen Speedcar:in toimittama alumiininen olka-akseli on

sallittu (kuvan mukainen).

2.6.1 TAKA OLKA-AKSELI : Ainoastaan alkuperäinen Speedcar:in toimittama teräksinen olka-akseli

on sallittu (kuvien mukaiset).

   

2.7 PYÖRÄNLAAKERI :  Pyöränlaakerien tyyppi tulee säilyttää alkuperäistä vastaavana. Keraamiset

laakerit kielletty.

2.8 PYÖRÄNNAVAT : Napojen tulee olla alkuperäisiä Speedcar:in toimittamia (kuvien mukaiset).  

Niitä ei saa muokata millään tavalla, vahvistaminen / keventäminen kielletty.

   

2.9 OHJAUSVAIHDE : Ainoastaan alkuperäinen Speedcar:in toimittama ohjausvaihde on sallittu.

Ohjausvaihteen hitsaaminen kielletty.

2.10 OHJAUSPYÖRÄ : Alkuperäistä suurempi tai pienempi teräksinen / alumiininen ohjauspyörä on

sallittu. Metallinen ohjauspyörän pikakiinnitys on pakollinen.

2.11 OHJAUSAKSELI : Ohjausakselin pituuden muuttaminen ajomukavuuden sekä turvallisuuden

lisäämiseksi on sallittu. Ohjausakselin keventäminen on kielletty. Ristikkonivel alkuperäinen.

2.12 ISKUNVAIMENTIMET : Speedcar:in toimittamia iskunvaimentimia tulee käyttää.

Iskunvaimentimet tulee simmauttaa ja huollattaa LEBIGEM Oy:llä. LEBIGEM Oy dynottaa

iskunvaimentimet aina huollon sekä simmauksen yhteydessä. Kilpailijalla tulee olla kilpailuissa

mukana dynotus todistus. Iskunvaimentimet tulee käyttää LEBIGEM Oy:llä viimeistään ennen

kauden 2016 alkua. Dyno todistukset alkaen 1.1.2016.

Takaiskunvaimentimen referenssi dyno käyrä.  Etuiskunvaimentimen referenssi dyno käyrä.

    

sääntö voimassa kaudet 2016-2018

2.13 JOUSET : Jouset saavat olla ainoastaan Speedcar:in toimittamat etu 14NW taka 30NW.

Kaikenlainen jousen käsittely kielletty. Valmistajan merkinnät oltava luettavissa.

2.14 RENKAAT : FCA merkityt renkaat. Renkaita ei saa kemiallisella tai muulla tavalla pehmentää,

urittaa, raspata tai pinnoittaa. Renkaan liimaaminen vanteeseen on kielletty.

Renkaanlämmittimien käyttö on kielletty. Rengas on asennettava ilmoitetun pyörimissuunnan

mukaisesti. Rajoitettu rengasmäärä 4 kpl / kilpailu. Rikkoontuneen renkaan tilalle saa vaihtaa

uuden renkaan vain katsastuspäällikön luvalla.

Talvirengas : Pinnoitettu Black Rocket, Keskipinta Oy toimittaa. Paine 1.4bar.

Taka: pyörimis-suunta sekä nastanpituus         Etu: pyörimis-suunta sekä nastanpituus

 

Kesärengas : Goldspeed (keltainen,sama kuin 2015), maahantuoja toimittaa. Paine 0.7bar.

Paine tarkistetaan ennen kilpailusuoritusta. Toleranssi +/- 0,1 bar.

Typen käyttö renkaissa kielletty.

Rengastyyppi talvi / kesä on voimassa seuraavat kaudet 2016-2018

2.15 PITOAINEET :  Renkaan fyysisiä ominaisuuksia muokkaavien aineiden käyttö on ehdottomasti

kielletty. Renkaan pehmennys sekä pitoaineet ovat kiellettyjä.

2.16 VANTEET : Braid 10” takovanne, leveys etu 6” ja taka 8”.

Talvella sallittu edessä ja takana 6”.

Lukkovanteet kielletty.

Automaattiset venttiilit ilmanpaineen säätämiseksi on  kiellettyjä.

3.0 JARRUT :

3.1 JARRUT : Kaikki jarruosat täytyy säilyttää mitoiltaan, metallivahvuudeltaan sekä sijainniltaan

sellaisina kuin Speedcar on ne toimittanut. Autossa täytyy olla toimivat jarrut joka

pyörässä ja niiden täytyy pystyä lukkiutumaan tarkastuksessa. Kaikki jarruihin johtavat ilman-

ohjaimet ovat kiellettyjä. Sarjassa käytettävä yksityyppi jarrupalan tyyppi on Ferodo FDB108

3.2 JARRULEVYT :  Vain teräsjarrulevyt ovat sallittuja. Koko alkuperäistä vastaava.

3.3 JARRULINJAT : Kumi tai teräspunosjarruletkut sekä alkuperäistä vastaavat letkut ovat

sallittuja.

3.4 JARRUPÄÄSYLINTERI : Jarrupääsylinteri on oltava mitoiltaan, metallivahvuudeltaan sekä

sijainniltaan vakio Speedcar:in toimittama.

3.5 KÄSIJARRU : Käsijarru takarenkaille sallittu, ei pakollinen. Kahva vapaa.

4.0 VOIMANSIIRTO

4.1 VÄLITYSSUHDE :  Eturatas 13 ja takaratas 43 hampainen. Ketjun tyyppi 530.

4.2 VETOAKSELIT :  Vetoakseleiden on oltava yksi osaiset Speedcar:in toimittamat akselit.

Akselit oltava mitoiltaan sekä metallivahvuudeltaan vakioita eikä niitä saa vahvistaa tai keventää.

4.3 VETONIVELET : Vetonivelet alkuperäiset Speedcar:in toimittamat tai vastaava tarvikeosa.

4.4 PERÄ : Perä oltava alkuperäinen (kuvan mukainen). Laippojen keventäminen kielletty.

Vasen laippa 153mm x 7mm, oikea laippa 143mm x 6mm.

Perän laakereiden tulee olla alkuperäistä vastaavat, keraamiset laakerit kielletty.

5.0  POLTTOAINEPUOLI

5.1 POLTTOAINE : Polttoaineella tarkoitetaan ja sen tulee olla kaupallista Suomessa huoltoasema-

pumpulta myytävää lyijytöntä bensiiniä. Polttoaineeseen ei saa lisätä muita lisä-aineita (esim. teho

lisääviä lisäaineita).

E85 Kielletty.

Polttoaineen jäähdytys on kielletty.

5.2 POLTTOAINEPUMPPU :  Ainoastaan alkuperäinen Suzukin polttoainepumppu on sallittu.

5.3 POLTTOAINETANKKI : Polttoainetankki tulee säilyttää alkuperäisenä (kuvien mukainen).

Tankin sijainti tulee säilyttää alkuperäisenä. Pikatankkausjärjestelmä sallittu.

  

5.4 POLTTOAINELINJAT :  Polttoainelinja tulee  olla teräspunosletkua. Polttoainelinja ei saa olla

 kosketuksissa sähköjohtoihin.

5.5 POLTTOAINESUODATIN : Tarvike polttoainesuodattimen käyttö on sallittu. Lasista valmistettu

suodatin on kielletty.

6.0 MUUTA

6.1 TUULILASI : Kaikissa autoissa on oltava joko polykarbonaatista ( lexan) valmistettu tuulilasi

 (min. 3mm) tai verkko.

6.2 PEILIT :  2 kpl ulkopuolisia peilejä ovat pakolliset.

6.3 ÄÄNENVAIMENNUS : Äänenvaimennin alkuperäinen tai vastaava sarjatuotantomalli. Desibelit

eivät saa ylittää yli 115db. Mittaus A-asteikolle ”fast”. Mikrofoni sijoitetaan 1.35 - metrin

korkeudelle, 45-asteen kulmaan crosskartin keskilinjasta, 2 -metrin vaakatasossa mitatulle

etäisyydelle takapyörien alimmasta pisteestä, ajokin pakoputken ulostuloaukon puolelle.

Moottoria kierrätetään (kierrosluku nostetaan maksimiin n.1 sekunnin aikana) ja kaasu

palautetaan nopeasti. Jos meluraja ylittyy, voidaan välittömästi suorittaa enintään kaksi

uusintamittausta. Jos edelleen meluraja ylittyy, on äänenvaimennusta korjattava ja ajokki on

tuotava uusintamittaukseen katsastusajan sisällä.

6.4 TELEMETRIA : Kaikki datan siirto liikkuvasta kilpa-autosta tai -autoon on kielletty. Lap timer on

sallittu. Datan tallennin auton sisäpuolella on sallittu, lisä anturit vapaat. Viestiyhteys liikkuvasta

kilpa-autosta kuljettajan ja muun tiimin välillä on kielletty. GPS kameran käyttö sallittu.

6.5 AKKU : Vapaa (esim. moottoripyörän tai kuiva ym.). Akun sijainti pitää säilyttää alkuperäisenä

alkuperäistä akun kiinnikettä ei saa muokata.  Akun navat pitää olla suojatut.

6.6 RADIOT :  Viestiyhteys kilpa-autosta, kuljettajan ja muun tiimin välillä on kielletty.

6.7 LUISTONESTOJÄRJESTELMÄ :  Luistonestojärjestelmä on kielletty.

6.8 KYTKINPÄÄSYLINTERI : Kytkinpääsylinteri on oltava mitoiltaan, metallivahvuudeltaan sekä

sijainniltaan vakio Speedcar:in toimittama.

6.9 KYTKINLINJAT : Kumi tai teräspunos kytkinletkut alkuperäistä vastaava on sallittu.

6.10 AERODYNAMIIKKA : Siivet, ilmanohjaimet sekä kaikki muunlaiset aerodynaamiset laitteet

ovat kiellettyjä. Ilman ohjaus jäähdyttimille vapaa.

6.11 SARJASPONSORIT : FCA varaa paikan sarjasponsorin tarroille ja mainoksille autoista.

7.0 PAINOT JA MITAT

7.1 PAINOT :  Auton minimipaino kuljettaja kanssa on 420 kg (kesä&talvi). Kilpailun jälkeen

kilpailija EI SAA tankata autoaan ennen kuin auto punnitaan.

7.2 LISÄPAINOT : Minimipainon täyttämiseksi voi autoon asentaa lisäpainoja. Nämä painot tulee

kiinnittää huolella runkoon ja pohjalevyyn penkin alle ja/tai kantapäiden takapuolella sijaitsevan

runkoputken taakse. Painot tulee kiinnittää vähintään kahdella M8- pultilla, ns. korialuslevyillä ja

nyloc mutterilla. Katsastus voi määrätä vaarallisen suurten tai epämääräisesti kiinnitetyt lisäpainot

uudelleen kiinnitettäväksi. Lisäpainoja voi asentaa ainoastaan jos kuljettajan ja auton yhteispaino

jää alle sallitun minimipainon. Painon lisääminen kaikella muulla tavalla on kielletty.

7.3 KEVENTÄMINEN : Alkuperäisten osien keventäminen kaikin keinoin on kielletty. Kaikkien autoa

keventävien osien käyttö on laitonta ellei säännöissä toisin mainita.

7.4 AKSELIVÄLI : Akselivälin on oltava 2060mm +/- 10 mm.

Akselivälin mittaaminen : Mittaus on suoritettava toisen puolen renkaat linjattuna. Mittaus

suoritetaan kahdesta pisteestä, etuvanteen etureunasta, mitattuna takavanteen etureunaan.

Mittaus on tehtävä auton molemmilta puolilta samalla tavalla.

Auton leveys : Auton leveys ei saa mistään kohdasta mitattuna ylittää 1600 mm.

7.5 MAAVARA  :  Minimi maavara on 100 mm mitattuna rungossa kiinni olevasta pohjalevystä

(ei niitistä) maahan ilman kuljettajaa.

8.0 MOOTTORI SÄÄNNÖT

8.1 Suzuki GSX-R 750 06->

Moottorin täytyy olla alkuperäinen Suzuki GSX-R 750.  Jos tulee kysymykseen onko

laillista vaihtaa, muunnella tai lisätä jotain mitä tästä sääntökirjasta ei käy ilmi, on pyydettävä

kirjallinen lupa FCA:sta, jota voit näyttää pyydettäessä katsastuksessa. Ota aina yhteys FCA:han

ennen kun vaihdat, muuntelet tai lisäät jotain!!!! Jos hankit moottorin ”epäluotettavasta”

lähteestä on suositeltavaa, että moottori tarkistetaan.

8.1.1 NOKKA-AKSELI : Nokka-akseleiden on oltava Suzukin alkuperäiset nokka-akselit.

Alkuperäisiä nokka-akselin merkintöjä ei saa poistaa. Nokan muuttaminen

(noston,  profiilin, painon jne. ) on kielletty. Nokka-akseleiden ajoittaminen ja vahvistaminen on kielletty.

8.1.2 NOKKAKETJU :  Nokkaketjun on oltava Suzukin vakio nokkaketju tai vastaava.

8.1.3 NOKKAKETJUN KIRISTIN : Vakio kiristin on sallittu.

8.1.4 KYTKIN :  Kytkinlevyt sekä jouset voidaan vaihtaa samantyyppisiin tarvikeosiin.

8.1.5 SYLINTERIKANSI : Sylinterikansi on oltava alkuperäinen.

8.1.6 VENTTIILIT : Ainoastaan alkuperäiset Suzuki GSX-R 750 venttiilit on sallittuja.

Venttiili-lautasen muotoileminen ja kiilloittaminen on kielletty. Ainoastaan alkuperäisiä

venttiilinnostajan säätölevyjä voidaan käyttää.

8.1.7 VENTTIILIN OHJAIMET: Venttiilin ohjaimia ei saa muuttaa tai työstää mitenkään. Venttiili

ohjaimet voidaan vaihtaa, mutta alkuperäiset mitat ja muodot täytyy säilyttää.

8.1.8 VENTTIILIN JOUSET :  Venttiilin jouset voidaan vaihtaa teräksisiin tarvikejousiin. Ainoastaan

alku-peräiset jousilautaset ja lukot ovat sallittuja. Titaaniset tai kevytmetalliset jousilautaset ovat kielletty.

8.1.9 PURISTUSSUHDE :  Puristussuhdetta ei saa muuttaa.

8.1.10 KAMPIAKSELI : Kampiakseliin  ei saa tehdä muutoksia ja sen on oltava alkuperäinen Suzuki

GSX-R 750 akseli. Vastapainojen modifiointi/muokkaaminen tai akselipainojen muuttamien on kielletty.

8.1.11 ISKUNPITUUS : Iskunpituus tulee olla vakio.

8.1.12 MÄNNÄT JA MÄNNÄN RENKAAT : Vakio Suzuki GSX-R 750

8.1.13 KIERTOKANKI : Kiertokanget oltava alkuperäiset. Kiertokangen pultit oltava alkuperäiset.

8.1.14 LÄPPÄRUNKO : Suzuki GSX-R 750 alkuperäiset läppärungot ovat pakolliset.

Kaikki muutokset ovat kiellettyjä.

8.1.15 ILMANSUODATTIMET : Suodatinelementti vapaa, kotelo vakio. Ilman ohjaus putket vapaat.

8.1.16 ÖLJYPUMPPU : Vapaa, paineventtiili vapaa.

8.1.17 ÖLJYNJÄÄHDYTTIMET JA LETKUT :  Öljynlauhdutin vakio tai kenno. Öljynjäähdyttimelle

ilmanohjaimet ovat sallittuja. Lisä-öljynlauhdutinta saadaan jäähdyttää ainoastaan ilmalla

(kuivajää on kielletty). Useamman lauhduttimen käyttö on sallittu. Lauhduttimen tuulettimet on

sallittu. Pikaliittimien käyttö on sallittu.

8.1.18 ÖLJYNSUODATIN :  Vapaa

8.1.19 ÖLJYNKERÄÄJÄ : Ainoastaan yksi öljynkerääjä, jonka tilavuus on enintään 1 (yksi) litra on

sallittu. Öljynkerääjän tulee olla tukevasti kiinnitetty, eikä se saa ylettyä ulos moottoritilasta.

8.1.20 LOISKELEVYT : Öljypohjaan asennettavat loiskelevyt ovat sallittu, määrä vapaa.

8.1.21 ÖLJYNLISÄAINEET : Sallittu.

8.1.22 KAMPIKAMMION HUOHOTUS : Ainoa paikka kampikammionhuohotukselle on vakio

huohotusaukko. Huohotusaukkoa saa olla ainoastaan kytkettynä öljynkerääjään tai ilmasuodatin

koteloon. Ylimääräiset huohotusaukot ovat kiellettyjä.

8.1.23 MOOTTORIN JÄÄHDYTYS : Jäähdytin tulee olla alkuperäinen tai mitoiltaan vastaava.

Lisäjäähdyttimen saa asentaa. Lisätuulettimet ja ilmaohjaimet ovat sallittuja.

8.1.24 VAIHTEISTO : Vaihteiston osien on oltava alkuperäisiä. Vaihteiston muuttaminen,

keventäminen ja käsitteleminen on kielletty.

8.1.25 LATURI : Latausjärjestelmän kaikenlainen muuttaminen on kielletty. Laturin täytyy olla

jatkuvasti toiminnassa. Latauksen katkaiseva kytkin/kytkentä on kielletty.

8.1.26 SYTYTYSJÄRJESTELMÄ : Koko sytytysjärjestelmän tulee olla Suzuki GSX-R 750

vakiosytytysjärjestelmä.

8.1.27 SYTYYTYKSEN OHJAUS :  Ainoastaan alkuperäinen sytytyksenohjaus (ECU) on sallittu eikä

niitä saa muuttaa millään tavalla.

8.1.28 PUOLAT : Oltava Suzuki alkuperäisiä tai täysin osia vastaavia.

8.1.29 SYTYTYSTULPAT :  Voidaan vaihtaa tarvikesytytystulppiin.

8.1.30 SYTYTYSLAUTANEN :  Oltava Suzuki GSX-R 750 alkuperäinen.

8.1.31 ANTURIT : Antureiden sijainti alkuperäinen.

8.1.32 MOOTTORIN PINNOITTEET : Ainoastaan moottorin alkuperäiset pinnoitteet/maalit ovat

sallittuja. Laturin ja kytkimen kopat saa maalata.

8.1.33 MOOTTORIN SARJANUMERO :  Moottorilohko täytyy olla varustettu sarjanumerolla ja se

on oltava luettavissa kokonaan. Ilman sarjanumeroa oleva lohko katsotaan laittomaksi ja sen

käyttö kilpailussa on kielletty.

8.1.34 PAKOSARJA : Pakosarja tulee säilyttää mitoiltaan sekä metallinvahvuudeltaan alkuperäistä

vastaavana. Pakosarjateippi on sallittu. Pakosarjan keraaminen pinnoittaminen on kielletty.

Pakosarja voidaan maalata ainoastaan korkeanlämpötilan maalilla.

8.1.35 TIIVISTEET : Sylinteriryhmän ja lohkon sekä sylinterikannen tiiviste on oltava alkuperäinen.

8.1.36 MOOTTORIN SÄÄTÖ : Moottorin ohjausyksikön bensiinikartan saa muuttaa kahdella tavalla:

- Asentamalla Power Commander lisäohjainyksikkö jolla pystyy säätämään polttoaineen

syöttökarttaa, asennus mm. Viaber Oy / Järvenpää p.0400-634006

- Nykyiseen Ohjainyksikköön tehdään uusi kartta asennus mm. Jani Parkkinen / Parola p. 0400-226734

- Sytytysennakot pidettävä vakiona, myös ohjelman osalta.

Vakio-ohjelmalla saa ajaa mutta ohjelmointia suositellaan kaikille.

Molemmissa paikoissa autot jarrutetaan säätöpenkissä ja näin saat varmistettua autosi moottorin

toimivuuden ja riittävän polttoaineen saannin, tämä vaikuttaa todella paljon moottorin

lämpötiloihin. Moottorin penkitys ja ohjelmointi on suositeltavaa.

9.0 KANSALLISET LISÄYKSET

  • Turvakaaripehmusteena pitää käyttää AKK:n sääntökirjan mukaista FIA turvakaaripehmustetta.
  • Sivuverkon käyttö pakollinen, saa lisätä pleksit.
  • Jarru, kaasu ja kytkinpolkimet saa siirtää kilpailijalle sopiviksi, niiden kiinnityspisteitä tai polkimia ei kuitenkaan saa muuttaa.
  • Penkin kiinnitystä voidaan muokata paremman ajoasennon tai erikokoisen penkin asennusta varten.
  • Vaihdekepin pituutta ja muotoilua saa muuttaa, mutta kepin ja vivuston kiinnityspisteitä ei saa siirtää.
  • Lambdan käyttö kielletty (Autotune), lambda anturi saa olla paikallaan johto irroitettuna.
  • Mikäli autossa on sammutin niin kiinnitys vain lattialle (pikalukolliset metallipannat AKK:n sääntö).
  • Päävirtakatkaisija vapaa, oltava mahdollisuus katkaista päävirta ulkopuolelta autoa.
  • Tankkaukseen liittyvät läpiviennit, liittimet ja bensaluukku koriin, vapaa.
  • Pyöränmutterit, vapaa.
  • Vanteiden sisäpuoleiset laahaimet sallittu.
  • Keulasuojan käyttö sallittu.
  • Kylkisuojat sallittu.
  • Takapanssarin saa korvata alkuperäistä vastaavalla, hyväksytettävä FCA:lla.
  • Alumiiniset pohjalevyt alkuperäiset tai vastaavat.
  • Lisäkiertovesipumppu sallittu.
  • Kuljettajan ajomukavuutta lisäävät tuet/pehmusteet sallittu.
  • Sytytyksen katko (shifter) sallittu.
  • Ecun kartan muuttaminen ajon aikana kielletty.
  • Moottoriöljy vapaa.
  • Keraamisten laakereiden käyttö kielletty.
  • Öljypohja vapaa.
  • Kuivasumppujärjestelmä sallittu, järjestelmän rakenne oltava turvallinen.
  • Öljynpaineakkujärjestelmä sallittu, järjestelmän rakenne oltava turvallinen.
  • EGR järjestelmän poisto sallittu.
  • Ketjusuoja vapaa.

 

FCA voi määrätä tarkistukseen kilpailijan auton, jonkin siihen liittyvän osan tai osakokonaisuuden.

Auto, moottori tai jokin osa voidaan purkaa mittauksia varten ja siitä aiheutuneet kasaus yms.

kulut jäävät kilpailijan hoidettavaksi. FCA vastaa ainoastaan mahdollisista rahtikuluista.

 

FINNISH CROSSKART ASSOSIATION VARAA OIKEUDEN MAHDOLLISIIN SÄÄNTÖMUUTOKSIIN.

Säännöt.pdf

Tekniikkasäännöistä vastaa:


Finnish Crosskart Association Ry

web:www.fccnet.fi
Tel.+358 400 42 79 20
Mail .info@fccnet.fi
Mail. etunimi@fccnet.fi


Speedcar Maahantuonti:

web. www.speedweekend.fi

Tel.+358 400 72 60 88
Mail. info@speedweekend.fi


FCC & sosiaalinen media

Osallistu keskusteluun ja tutustu muihin lajin harrastajiin helposti Facebookin avustuksella. FCC:n löydät Facebookista klikkaamalla tähän.