Alastaro osakilpailu 2015

Tervehdys kaikki bensalenkkarit!

Kisaviikonloppu 12. – 13.9.2015 Alastaron moottoriradalla on ohi. Mukana koko viikonlopun kilpailulähdöissä oli yhteensä 15 Crosskart-autoa. Saimme ajella Radalle.com:n lisäluokkana lauantain treenit, sunnuntain aika-ajot sekä kaikki viisi kisalähtöä. Kiitokset isännille.

Lauantaina harjoituksissa kaikki autot kävivät radalla. Aika-ajojen siirryttyä lauantaista sunnuntaiaamuun, jäi kuskeille aikaa niin autojen huoltoon kuin vapaa-aikaankin.  Lauantain ensimmäisissä harjoituksissa moottoririkon koki Marko Kauhanen ja toisissa Kai Eklund. Sunnuntain aika-ajoissa moottoririkoista kärsivät sekä J-P Perämäki että Markus Auvinen. Yksi auto haettiin harjoitusten jälkeen Vantaan hallista Kauhaselle, joka sittemmin luovutti auton edelleen Eklundille. Mainittakoon, että toisessa lähdössä, ensimmäisen mutkan jälkeen radalle jäivät yhteen törmänneet Shengeliya ja Mäkelä. Lisäksi Jonne Kurikka ajoi ulos lähtösuoran jälkeen, jonka vuoksi kisa keskeytettiin ja lähtö uusittiin.

Ensimmäisessä kisalähdössä Jonne Kurikka rikkoi autonsa neljännessä mutkassa ajettuaan ratatolppien päältä. Toinen lähtö ei sitten sujunut yhtään sen paremmin. Kurikka porhalsi lähtösuoran jälkeiseen sisämutkaan liian suurella tilannenopeudella, jonka seurauksena osui toisen auton renkaaseen, auto kääntyi katolleen ja liukui radan poikki hiekalle jääden tassut taivasta kohden. Kurikka selvisi itse kolhuitta, auto ei. Kurikan kohtaloksi koitui kaksi kisalähtöä, ei yhtään kokonaista kisakierrosta ja kotiin. Lopullinen sijoitus  oli 12.

       

Markus Auvinen tuli kisoihin täynnä intoa, oli aika-ajojen jälkeen sijalla 14, mutta upouusi moottori päätti sanoa sopimuksen irti. Se jos mikä oli suuri taloudellinen menetys, mutta samalla myös pettymys pilalle menneeseen viikonloppuun. Jarrumurheet aiheuttivat myös oman päänvaivan harjoituksissa.

 

J-P Perämäki, joka ajoi harjoituksissa sijoille 8 ja 4, sekä  aika-ajoissa sijalle 7, olisi ollut hyvissä lähtöasetelmissa kisaa ja pistesijoja ajatellen. Aika-ajojen jälkeen laina-auto saatiin vasta toisen lähdön alkuun myös Perämäelle, joka ei sittemmin saanut lupaa starttiin lainkaan L, syystä että autoa ei sääntöjen mukaan saa vaihtaa aika-ajojen jälkeen. Suurin harmitus oli se, että Perämäki istui jo autossa toiseen starttiin valmistautuneena, kun lähtöön kieltävä päätös annettiin. Ei mennyt niin kuin elokuvissa.

   

Marko Kauhanen oli 1. harjoituksissa sijalla 4 ja olisi ollut näin ollen varmasti hyvissä lähtöasetelmissa itse kisaan. Moottorin hajottua Markon oma päätös oli olla ajamatta kisaa laina-autolla ja luovuttaa auto edelleen Eklundille. Miten Kauhanen olisi sijoittunut loppupeleissä kisassa, on nyt täysi arvoitus. Marko saapui kuitenkin radalle sunnuntaina perheen kera kannustamaan kanssakilpailijoita.

 

Timo Lehtosen sijat harjoituksissa olivat 14 ja 13 sekä aika-ajossa 12. Kisalähdöissä sijat vaihtelivat 9 ja 11 välillä Lehtosen ollessa lopputuloksissa sijalla 11. Lehtosen auton kytkinongelmia ihmeteltiin ja korjailtiin kisapäivän aikana.

Vanha konkari Reima Tuuva selvitti harjoitukset sijoilla 10 ja 6, aika-ajoissa Reima oli 13. Kisalähdöt asfalttiradalla osuivat sijoille 9, 8, 9, 10 ja 10 ja lopullinen sija oli 10. Auto pelitti hyvin, eikä teknisiä ongelmia ollut. Reima toivoi kuitenkin sadekisaa, mutta se haave ei tänä vuonna toteutunut. Tuuva kertoi tuntevansa olonsa mukavammaksi rallicrossiradalla, asfalttirata ei ole kiva kaveri.

Uutena tulokkaana Asko Heikkilän vanhalla crosskart-autolla ajoi ensikisansa Veli-Matti Koskinen. Koskinen kaasutti harjoituksissa sijat 6 ja 10, sekä aika-ajoissa 9. Kisalähtöjen sijat olivat 8, 14, 8, 8 ja 7. Uudelta tulokkaalta Alastaron kisa sujui täten suhteellisen mukavasti. Sarja on saanut yhden uuden innokkaan tulokaskuljettajan ensi kaudelle, hienoa!

Jaakko Latvala päästeli treeneissä sijoille 11 ja 8, mutta aika-ajoissa yllätti kaikki sijoittumalla 4:ksi. Ensimmäinen startti tuotti sijan 7 ja siitä eteenpäin sijoitukset 10, 10, 9 ja 8. Lopputuloksissa Jaska painoi kaasujalkaa sijan 7 verran. Tähtäimessä Latvalalla oli Henkolan päihittäminen, se onnistui kaikki ajot mukaan lukien vain kaksi kertaa. Ensi kerralla sitten … J Mainitaan kuitenkin tähän samaan hengenvetoon, että Latvala päihitti vanhan rallihemmoEklundin.

   

Kai Eklund pääsi loppupeleissä osallistumaan kisaan sijaisauton turvin. Oman auton moottori sanoi sopimuksen irti toisissa harjoituksissa, ensimmäisissä Eklund ei ollut mukana. Ensimmäiseen kisalähtöön Eklund starttasi ruudusta 11, josta nousi yhden sijan ruutulipulle tultaessa. Kolmessa seuraavassa lähdössä sijoitukset olivat tasaiset 7 ja viimeisessä lähdössä Eklundin sijoitus oli 6. Lopullisissa tuloksissa Eklund löytyy sijalta 8.

Pitkän tauon jälkeen radalle palannut Stefan Henkola ajoi puhtaan kisan harjoituksista (sijat 7 ja 9) aika-ajoihin sijalle 8. Kisalähdöt sujuivat ongelmitta ja maaliin Henkola tuli kolmessa lähdössä 6:na ja kahdessa viimeisessä 5:nä. Kisaviikonlopun lopputuloksissa Henkolan nimi löytyy sijaluvun 6 vierestä.

 

Johtaja Petri Ylinen yllätti kanssakilpailijat hyvillä ajosuorituksillaan pitkin viikonloppua. Vanha Legends-ratakettu painoi jo harjoituksissa kovaa sijoille 5 ja 3 sekä aika-ajoissa 5:ksi. Ensimmäisessä lähdössä Ylinen piti sijansa ja kahdessa seuraavassa nousi yhden sijoittuen 4:ksi. Neljännessä startissa ruutulippu heilahti sijan 6 kohdalla ja viimeisessä 4:nnen. Lopputuloksissa Ylinen oli 5.

 

Vierailevana kuljettajana crosskart-radoilla oli Henri Mäkelä. Mäkelällä on vankka kokemus crossiradoilta autocross-luokasta, jossa mies on niittänyt menestystä. Crosskarteilla Mäkelä on aiemmin ajanut ainakin Hyvinkäällä 2014 ja Tahkon kisan talvella 2015. Nyt kisaviikonloppu sujui hyvinkin nousujohteisesti aina treeneistä lopputuloksiin asti. Harjoituksissa sijat 9 ja 7, aika-ajossa 6, kisalähdöissä 4, 5, 5, 4 ja lopulta 2. Lopputuloksissa Mäkelä jäi juuri podiumin ulkopuolelle sijoittuen koko viikonlopun 4:ksi.

 

Frasse Alm ajoi lähes koko viikonlopun tasaisen hyvin sijoittuen niin harjoituksissa, aika-ajoissa ja kisalähdöissä sijalle 2. Poikkeuksena neljännen lähdön sija 3 sekä viimeisen lähdön sija 11 keskeytyksen vuoksi. Lopullinen sijoitus Frassella oli 3.

Nuori kuljettaja, vasta 16-vuotias Alexander Shengeliya oli harjoituksissa sijoilla 3 ja 5, aika-ajoissa 3. Kisalähdöissä Alexander kaasutti tasaisesti ruutulipulle kolmantena, neljännessä lähdössä toisena ja viimeisessä lähdössä sijalle 1. Toisen lähdön kolaria lukuun ottamatta Alexanderin kisa sujui ongelmitta, auto toimi ja ajo luisti. Shengeliya nousikin elämänsä ensimmäistä kertaa Crosskart-kisassa podiumille sijoittuen koko kisan toiseksi.

Rattimestari Reunanen vei koko viikonlopun 1-sijat itselleen lukuun ottamatta viimeistä kisastarttia, jossa sijoittui vasta kolmanneksi. Toni ajaa asfaltilla hienosti ja on ajanut kaikki kisat sekä koko kauden varmalla otteella.

   

Teksti & Kuvat: Tarza 

Kuvat: Miki Koljonen

Kuvat: Aro Korhonen

 


FCC & sosiaalinen media

Osallistu keskusteluun ja tutustu muihin lajin harrastajiin helposti Facebookin avustuksella. FCC:n löydät Facebookista klikkaamalla tähän.