OP Marttila Sprint kisaraportti

OP Marttila Sprint Kisaraportti

Kauden 2016 ensimmäinen osakilpailu ajettiin Salon seuduilla Marttilassa. Crosskartit ajoivat Rallisprintti-autojen kanssa vuorotellen hienolla Korpiahon radalla. Sää oli talvinen ja pätkä pysyi ajettavassa kunnossa koko kisan ajan. Yleisöä oli saapunut paikalle ilahduttavan paljon. Kilpailun järjestelyistä vastasivat Erkka Korpiaho sekä Salon UA ja kilpailun johtajana toimi Pasi Isokangas, jotka kaikki saavat erityiskiitokset koko Crosskart-väeltä.

 

Kuskeja lähti matkaan yhteensä 13, joista Nevanpäätä lukuun ottamatta muut olivat sarjaan ilmoittautuneita. Alkuhaastattelut tehtiin ennen ensimmäistä kilpailulähtöä, joten lopputuloksista näemme tavoitteiden asettelun onnistumisen. Ainoastaan Marko Kauhanen, Timo Lehtonen ja Frasse Alm jäivät haastattelijan ulottumattomiin, piilosille, piilosille.

 

Timo Lehtosen (88) auto ei toiminut kunnolla; bensapumpun suodatin oli tukossa, joten hän hävisi muille kuljettajille tämän vuoksi paljon. Lopullinen paikka tuloslistalla Lehtosella oli 13. ja eroa kärkeen jäi 48,92 s. Huonoa tuuria tässä kisassa, mutta josko seuraavassa sitten.

 

Markus Auvinen (147) haluaisi pärjätä tällä kaudella paremmin kuin viime vuonna ja tämän kisan tavoitteita hän ei osannut arvata, koska rata oli täysin outo. Auvinen kiittää yleisöä, jotka metsäpätkällä työnsivät marjaretkelle eksyneen Crosskartin takaisin ajoradalle. Tämä ulkoilu maksoi joitakin sijoja lopputuloksissa, koska sijoitus jäi 38,05 s. kärkeen ja sija 12. Tsemppiä seuraavaan kisaan.

 

Marko Kauhanen (31) oli pettynyt erityisesti siihen, että hävisi yhden sijan Jaskalle, se söi miestä. Kärkeen jäi matkaa 33,09 s ja edelliseen sijaan 10,56 s. Sija 11 oli pienoinen pettymys. Mutta hei Marko seuraavassa kisassa kaasu pohjaan ja täysillä, niin sijoitus paranee kohisten.

 

Jaakko Latvala (28) ajoi kuin hurmioituneena kauden ensimmäisen kisan. Auton kuori oli uudelleen maalattu, antoiko se potkua niin paljon, että tavoite pisteille sekä kymmenen parhaan joukkoon toteutuivat. Tästä on hyvä jatkaa ensi kisaan. Sijoitus siis täyskymppi ja aikaeroa kärkeen 22,53 s. ja sijaan 9 vain 0,74 s.!

 

Reima Tuuva (75) päästeli uudella autollaan kisaan ilman alkuasetuksia. Tämä vei hieman vauhtia pätkimisineen, joten sijoitus oli tavoitteiden mukainen, Tuuva pysyi ladulla ja pääsi maaliin. 9:ltä sijalta jäi kärkeen ajallisesti 21,79 s. Seuraavassa kisaan Reima on uskoakseni virittänyt auton uuteen uskoon.

 

Frasse Alm (62) ajoi toisella kierroksella parhaimman aikansa, mutta se ei yksinään riittänyt lopputuloksissa kuin sijaan 8, aikaeroa kärkeen melkein kalenterivuosi; 16,28 s ja yhtä ylempään sijaan vaivaiset 1,11 s. Katse siis kohti seuraavaa osakilpailua.

 

Veli-Matti Koskinen (24) osti viime kauden lopulla oman auton ja tuli mukaan Crosskart-porukoihin tänä vuonna ilmoittautuen sarjaan koko kaudeksi. Tavoite kisaan oli päästä ehjänä maaliin, mikä täyttyi helposti. Salon kisa sujui Koskiselta hyvin, sijoitus seitsemäs, eroa kärkeen 15,17 s. ja sijaan 6 vain 6,52 s. Tervetuloa joukkoon hurjaan.

 

Kimmo Nevanpää (33) ajoi samalla autolla Perämäen kanssa ja lähti radalle koko joukon ensimmäisenä, alkuhaastattelun mukaisesti ’häviäjäfiiliksellä’. Tämä ei vauhtia kuitenkaan hiljentänyt. Nevanpää ajoi sijalle kuusi 8,65 sekunnin erolla kärkeen ja edelliseen sijaan vain 1,24 s. Tuleva sarjakuljettaja?

 

Juha-Pekka Perämäki (3) toivoi alkuhaastattelussa olevansa maalissa ennen Reunasta. Juu, ei toteutunut ei. Maaliintulopaikalla ei siis ollut tavoitteiden mukaan väliä, joten sija 5 oli varmasti iloinen yllätys. Aikaeroa jäi kärkeen 7,41 s. ja yhtä parempaan sijaan vain 1,61 s. Reunasen lyöminen … seuraavissa kilpailuissa sitten.

 

Stefan Henkola (9) asetti tämän kisan tavoitteeksi kolmen parhaan joukkoon pääsemisen. Noh se tavoite eli sija 3 jäi vain 0,54 s. päähän, joten ei se kaukana ollut. Kärkeen jäi eroa 5,80 s., mikä ei sekään ole mahdotonta saavuttaa. Hyvä ajosuoritus seuraaviin osakilpailuihin ja podiumipaikka on varma.

 

Alexander Shengeliya (58) ajoi hienon kisan sijoittuen koko kisan kolmanneksi. Tavoite oli voittaa, mutta ehkä ’next race’. Kärkeen jäi matkaa 5,26 s. ja sijaan kaksi vain 1,89 s. Tiukkaa taistoa siis kärjen kuskien välillä.

 

Jonne Kurikka (22) kertoi, että ennen kisaa tunnelmat olivat heikot, mutta arveli niiden parantuvan ennen lähtöä. Niinhän siinä sitten kävikin, Kurikka ajoi kärkipaikasta ja oli kova vastus Reunaselle, kuin myös Shengeliyalle. Podiumsija 2 oli myrskyvaroitus muille kuljettajille koko kautta ajatellen. Aikaero kärkeen oli vain 3,37 s.

 

Toni Reunanen (1) viime kauden voittaja, ajoi ensimmäistä lähtöä lukuun ottamatta takuuvarmasti ja lujaa. Voitto meni ansaitusti tälle hurjapäälle kokonaisajalla 6:41,10, jonka tavoitteena ennen kisaa oli tulla maaliin miettien samalla kukahan on toinen.

 

Lopputulokset näkyvät alla olevasta taulukosta. Näillä fiiliksillä ja ajatuksilla jäämme odottelemaan ’talven’ seuraavaa kisaa.

 

Tarza

 


FCC & sosiaalinen media

Osallistu keskusteluun ja tutustu muihin lajin harrastajiin helposti Facebookin avustuksella. FCC:n löydät Facebookista klikkaamalla tähän.