MGR Sprint Botniaring

VILLA APR ICERACE – JURVA BOTNIARING  -KISARAPORTTI 12.2.2016

Kauden 2016 toinen osakilpailu järjestettiin muuttuneiden sääolosuhteiden vuoksi Inkoon sijasta Jurvan Botniaringin moottoriradalla Legends-sarjan osakilpailun yhteydessä. Tämän mahdollisti meille APR Competition Oy:n maahantuoja ja toimitusjohtaja, vuoden 2014 Legends suomenmestari Johan Ahokas toimihenkilöineen. Siitä suuri kiitos kaikille Villa APR Icerace – kisan mahdollistaneille puuhapeteille ja -leideille. Yleisöä oli saapunut paikalle runsaasti ja kisapäivänä saavutettiin Villa APR Icerace -tapahtuman uusi katsojaennätys.

 

Kisapäiväksi lumisade sekä yöllä kiusannut myrsky tyyntyivät ja ilma oli kaunis.Kisaviikonloppu alkoi Crosskarttien osalla jo perjantaina alkuillasta, jolloin paikalle saapuivat mm. Kouvola Circuit sekä Speedweekend. Telttoja pystyteltiin yömyöhään jopa seuraavan vuorokauden puolelle. Lyhyet yöunet nukuttiin Hotelli Jurvassa, Kouvolan porukoiden majoittuessa radalle. Aamuyön tunteina Vesa Niemelä ja Sami Halonen saivat hurjan herätyksen alueelle saapuneen myrskyn repiessä telttoja. Pojat roikkuivat telttojen helmoissa ja taistelivat raivokkaasti myrskytuulta vastaan, etteivät heidän telttansa olisi lentäneettaivaan tuuliin. Speedweekendin teltat olivat jo ottaneet tuulta purjeisiinsa, viiltäen Kouvola Circuitin telttaan mennessään viillon ja koko edellisen illan ja yön uurastus oli kuittaantunut pariin tekstiviestiin ja kuvaan, jotka Frasse löysi aamutuimaan puhelimestaan.

Vesa Niemelä klo 4:34: ”Aamulla olisi hyvä varata ylimääräistä aikaa teltan kasaukseen.

 

Marko Kauhanen klo 7:25: ”Tervetuloa Laitan lämmityksen telttaan jo päälle J” alla olevien kuvien kera.

 

Telttojen riekaleita keräiltiin ympäri Botniaringin rataa pitkin päivää. Aika surkuhupaisen näköisiä olivat. Vahinkojen saldo kokonaisuudessaan: kolmen teltan jalkojen uusinta (kattokehikot säilyivät ehjinä) sekä kahden teltan katto uusittava (yksi ehjä). Kaikki seinät säilyivät kuin ihmeen kaupalla ehjinä. Näin alkoi siis Speedweekendin kisa-aamu. Onneksi ilma suosi meitä kisapäivänä, lumisade oli loppunut, autot voitiin pitää ulkona auringonpaisteessa ja kahvio siirrettiin lämpimään rekkaan.

Itse kisatapahtuma sujui jouhevasti aikataulun mukaisesti. Kuljettajat lähtivät harjoituksiin kolmessa eri erässä neljän kilpailijan ryhmissä, joista saatujen aikojen perusteella heidät jaettiin kisalähtöihin vastaavasti kolmeen eri erään. Ensimmäisessä erässä ajoivat J-P Perämäki, Stefan Henkola, Veli-Matti Koskinen  ja Reima Tuuva. Toisessa heatissä starttasivat: Toni Reunanen, Alexander Shengeliya, Sven Kokla sekä Marko Kauhanen. Viimeiseen lähtöön jäivät: Iiro Lahtinen, Frasse Alm, Timo Lehtonen ja Seppo Kiviniemi. Kisassa kolmen kierroksen jälkeen kahden nopeimman lähdön loppuajat laskettiin yhteen ja tämän perusteella jaettiin loppusijoitukset.

Rata oli muodoltaan helppo, mutta tarkasti ajettava.Pienikin ajovirhe aiheutti aikamenetyksiä, jotka puolestaan vaikuttivat loppusijoitukseen.Pieniin ajovirheisiin sortuivat monet kuljettajat: Alm ajoi pöperölle, Tuuva sammutti auton, Lehtonen ulkoili auton kanssa radan ulkopuolella ja ajaessaan edellä ajavan kiinni lunta oli cabiini täynnä, jonka jälkeen näkyvyys oli 0, Henkola sekä Reunanen ajautuivat ajouran ulkopuolelle ja Tuuva sammutti auton näistä joitakin mainitaksemme.

Puhtaimpaan ajoon ylsi J-P Perämäki, joka täten voitti koko kisan ylivoimaisesti 3,59 sekunnin aikaerolla Toni Reunaseen. Reima Tuuva puolestaan hävisi toisen sijan vaivaiset 0,22 s. Podium-kolmikko ajoi ansaittuun voittoon, joista kuvassa näkyvä voittaja todella yllättyneen oloinen. J

 

Neljännelle sijalle yltänyt Stefan Henkola hävisi 1,46 s. Reima Tuuvalle. Viides Veli-Matti Koskinen jäi neljännestä sijasta 0,45 s., kuudenneksi ajanut Alexander Shengeliya Koskisesta 0,28 s. ja Frasse Alm puolestaan Alexanderista 4,36 s. Kisan uusin tulokas, ensikertalainen nuori kuljettaja Iiro Lahtinen jäi sijasta 6 vain 1,18 s. ja Marko Kauhanen puolestaan hävisi Iirolle 1,11 s. Sven Kokla  jäi Kauhaselle 3,18 s. ja Seppo Kiviniemi 15,30 s. Timo Lehtonen ei saanut kahdesta ensimmäisestä lähdöstä hyväksyttyä aikaa, mutta viimeisessä lähdössä oli sijalla 10.

 

 

 

 

Lisämaininnan arvoista:
Ennen varsinaista kisaa Seppo Kiviniemi ei päässyt starttaamaan lainkaan harjoituksiin, koska suditteli pilttuussaan koko suojapressun takarenkaidensa ympärille hyvinkin tiukasti. Sitä irrotellessa valui harjoitteluaika umpeen.

Timo Lehtonen kertoi, että myöhästyi ensimmäisestä kilpailulähdöstä toimihenkilöiden luvalla, mutta ajaessaan yksin radalla ajautui ajovirheen vuoksi ulos radalta. Toisen lähdön jälkeen puisteltiin Timon olkapäiltä lumihankia edellisenä ajaneen Kiviniemen jättämän lumipöllyn jäljiltä. Viimeinen erä sujuikin sitten lähtöjärjestyksen vaihdon jälkeen ongelmitta. 

Uusin tulokas 19-vuotias Iiro Lahtinen (33) ajoi hienon, elämänsä ensimmäisen crosskart-kisan J-P Perämäen kanssa samalla autolla. Tästä on hyvä jatkaa, oman auton osto ja harjoittelukilometrejä lisää sekä sarjaan ilmoittautuminen viimeistään ensi kaudeksi. 

Sven Kokla (69) suditteli tällä kerralla kisasta poisjääneen Jaakko Latvalan autolla. Ajokki säilyi ehjänä, mutta bensatankki vaihdettiin kahteen viimeiseen erään auton käyntihäiriön vuoksi.

J-P Perämäki sekä Iiro Lahtinen ajoivat samalla autolla ja onnenkantamoisella pääsivät koko kisan maaliin saakka. Autossa todettiin kisan jälkeen alatukivarren olka-akselin pultin olevan irti, joten heillä oli syytä juhlia. Lähellä oli auton rikkoontuminen kisan aikana. 

Mainittakoon, että Stefan Henkola oli juhlimassa hääpäiväänsä vaimonsa Saaran kanssa, siis hyvinkin eksoottisissa olosuhteissa. Tätä juhlistivat varikkovastaavat liimaten tilaisuutta vastaavan tarran kuljettajan autoon. J

Palkintojen jaossa shamppanja suihkusi, pytyt lähtivät voittajakolmikon matkaan ja järjestäjien puolesta toimitetuille hienoille kolpakoille keksittiin käyttötarkoitus ensitilassa. J-P Perämäki ja Toni Reunanen lupasivat täyttää ne illalla janojuomalla. Reima Tuuva puolestaan kertoi, että ottaisi kotona mojovan whisky-paukun, vain yhden lasillisen, siis tämän kolpakon vetoisuuden mukaisesti. Naureskeli, että voi sanoa vaimolleen ottavansa vain yhden. J 

Rajoittamaton kiitos kaikille huollossa toimiville henkilöille kaikissa pilttuissa. Kisat eivät onnistuisi ilman teidän korvaamatonta työpanosta. Tämä koskee niin auton mekaanisten toimintojen hyväksi toimivia henkilöitä kuin myös kuskien henkilökohtaisesta huollosta vastaavia omaisia, puolisoita sekä lapsia

Tulokset

Kisakooste PDF 

Kisakuvia verkossa katseltavissa sekä myös tilattavissa

http://mainoskarre.fi/13.2.2016_IceRace_Jurva/#

Mäntyharjussa nähdään taas

T: Tarza


FCC & sosiaalinen media

Osallistu keskusteluun ja tutustu muihin lajin harrastajiin helposti Facebookin avustuksella. FCC:n löydät Facebookista klikkaamalla tähän.