CROSSKART-KAUSI KÄYNNISTYY VIIKONLOPPUNA MARTTILASSA

Toni Reunanen. Kuva: Finnish Crosskart Challenge

Crosskartin sarjakausi käynnistyy sunnuntaina OP Rallisrpintissa Marttilassa. Kauden aikana ajetaan kolme osakilpailua talvella ja viisi kesällä.

Crosskartit ovat putkirunkoisia autoja, jotka keveytensä ansioista ovat erittäin nopeita ja näyttäviä. Laji on Suomessa vielä verraten nuori, sillä ensimmäisiä kisoja ajettiin vuonna 2012.

– Lajin suosio kasvaa, ja nyt näyttää siltä, että tämä alkaa suorastaan räjähtämään. Ruotsin liiton kanssa teimme lajisääntöjä vuonna 2015, ja ruotsalaiset sanoivat, että tästä tulee hyvä. Minä sanoin, että tästä tulee loistava. Tämä on lähtenyt eteenpäin aika järkyttävällä vauhdilla. Ruotsissa on varattu jo kuusikymmentä numeroa, ja meilläkin on nyt sarjaan ilmoittautuneiden määrä kasvanut 20:sta 30:een, eli 50 prosenttia, sarjan hallituksen puheenjohtaja ja itsekin aktiivikilpailija Frasse Alm sanoo. 

lmoittautuneiden määrä kasvanut 20:sta 30:een, eli 50 prosenttia, sarjan hallituksen puheenjohtaja ja itsekin aktiivikilpailija Frasse Alm sanoo. 

Almin mukaan suosiolle on selvät syyt. Kaluston hinta on tolkullinen ja kilpailukulut maltilliset.

– Lisäksi tätä on sairaan hieno katsoa. Laji menee eteenpäin ja kehittyy.

Pienemmät luokat ovat ajaneet kisojaan rallicrossin SM-sarjan yhdessä ja isommat luokat ovat järjestäneet omia osakilpailujaan. Nyt jatkossa kaikki luokat ovat saman lipun alla, joskin pikkuluokat ajavat edelleen myös rallicrossin SM-sarjan kanssa.

Xtrem NEZ -luokka ajaa talvella cup-pohjaisen sarjan. Kesän osakilpailut ovat SM-sarjaa. Xtrem FCC ajaa kahdeksan osakilpailun perinteisen cup-sarjan. Muissakin luokissa koko kausi on cup-sarjaa.

– Nyt meillä on SM-arvo piikkiluokalla ja myös isolla Xtrem NEZ -luokalla. Näin se pitää ollakin. Varsinkin nuorten kannalta, joissa on se tulevaisuus, tämä on nyt hyvä juttu, Alm sanoo.

Alm muistuttaa, että rallicrossin kuumimmat tulevaisuudet nimet Sami-Matti Trogen ja Kalle Markkanen ovat saaneet ajo-oppinsa nimenomaan crosskarteissa.

Stefan Henkola. Kuva: Finnish Crosskart Challenge

Hallitseva mestari Toni Reunanen nauttii vauhdista

Xtrem-luokan hallitseva Suomen cup-mestari ja myös Pohjois-Euroopan NEZ-sarjan mestari Toni Reunanen muistuttaa myös, että crosskart on kustannuksiltaan autourheilun halvimmasta, mutta toisaalta myös suorituskykyisemmästä päässä.

– Tämä on halpaa, mutta mennään suhteessa hintaan ja työmäärän nähden kovaa. Jos vaikka verrataan rallicrossin SuperCar-luokkaan, niin hieman radasta riippuen ajamme yhtä kovaa ja jopa kovempaakin kuin ne. Kustannus on kuitenkin vain noin kymmenesosa, alkavankin kauden ennakkosuosikkeihin kuuluva Reunanen sanoo.

Reunanen kertoo, että hänen 150-hevosvoimainen ajokkinsa kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa.

– Hauska laite ajaa ja kalusto on tasaväkistä. Kukaan ei voi rahalla ostaa tai tehdä parempaa autoa.

Sunnuntain sarja-avaukseen Marttilaan on ilmoittautunut 32 kuljettajaa. Reunanen saa kovaa haastetta mm. Stefan Henkolalta ja sarjaan palaavalta Petro Koskelta.

Marttilassa ajaa myös rallista tuttu konkari Seppo Kopra, jonka opetushenkistä ”vähän ylikovaa kun laskee niin kääntyilee, siinä on se ysikymppi mutta ei aiheuta mitään toimenpiteitä, kaasu pohjaan vaan niin alkaa löytyä” –videota katsottu Youtubessa lähes miljoona kertaa. 

Crosskartin lyhyt oppimäärä

Finnish Crosskart Challenge -sarja on kilpasarja, missä kilpailija on ensisijalla ja kaikilla on mahdollisuus edetä moottoriurheilu-urallaan omien kykyjensä mukaisesti. Suomessa kisataan kaudella 2017 viidessä eri luokassa: Mini, 85cc, 125cc, Xtrem FCC sekä huipputehokas Xtrem NEZ. Sarjassa ajetaan jäällä, lumella, soralla, asfaltilla – sprinttiä, rataa, rallicrossia, ja kaikkea mahdollista. Joten kuljettajan täytyy osata kaikki alustat sekä hallita kilpailutilanteet.

Crosskarteilla on ajettu kilpaa Ruotsissa ja Norjassa 80-luvulta lähtien. Crosskartin suosituimmat maat Pohjoismaissa ovat olleet Ruotsi ja Norja. 2000-luvun aikana laji nousi todella suosituksi NEZ-tasoa myöten, kun myös Baltian maat tulivat mukaan NEZ-sarjaan. Suomeen crosskartit rantautuvat kilpaluokaksi kaudelle 2012. 

Crosskartin pääasiallisena tarkoituksena on toimia ponnistuslautana nuorille kuljettajille, jotka haluavat ajaa soralla rallityyliin vauhdikkaasti ja turvallisesti kilpaa.

Laji on periaatteessa kartingia vastaava, mutta se kehittää kuljettajaa suoraa sorapinnalle niin rallicrossiin, kuin ralliinkin. Autolla voi ajaa sekä kesällä että talvella, soralla, asfaltilla, lumella ja jäällä. Auto on kaikin puolin edullinen ja helppo tapa aloittaa rallicrossin ajaminen jo nuorena.

Oma TV-ohjelma vapaasti katsovalla Alfa TV –kanavalla

Alfa TV lähettää koosteet jokaisesta osakilpailusta. Kilpailujen parhaat hetket kootaan aina puolen tunnin mittaiseksi lähetykseksi. Televisionnin toteuttamisen mahdollistavat Finnish Crosskart Challenge –sarjan uudet sekä vanhat vankasti mukana olevat yhteistyökumppanit.

Osakilpailut 2017:

29.1. Marttila

11.2. Hyvinkää

4.3. Mäntyharju

6.5. Jurva

21.5. Vilppula

22.7. Kauhajoki

30.9. Hyvinkää

Lisäksi elo-syyskuussa yksi vielä nimeämätön osakilpailu

Sarjan yhteistyökumppanit:

LVI-Trio Oy
Pro Estore Oy
H-Equit Oy / Toranda Events
Delete Finland Oy
Hirvipuro Oy / Celtic Tuning
Askolan Granit Oy
Oulaisten Metsäkonehuolto Oy
Keskipinta Oy
Secmen Oy
AKK Sports Oy

Teksti: Miiro Koivula


FCC & sosiaalinen media

Osallistu keskusteluun ja tutustu muihin lajin harrastajiin helposti Facebookin avustuksella. FCC:n löydät Facebookista klikkaamalla tähän.